Op deze Dag van de Duurzaamheid start het project ‘de aarde en ik’. Dit project heeft alles te maken met de wereld waarin wij leven. Het gaat over het klimaat, over duurzaamheid dat inmiddels een verplicht onderdeel is in veel wetenschappelijke studies. Maar dit project maakt ook duidelijk hoe alle vakken met elkaar verbonden zijn.
Door duurzaamheid binnen verschillende vakken te bespreken ontdekken leerlingen bij economie wat duurzame initiatieven kunnen doen met onze economie en bij aardrijkskunde ook wat de gevolgen zijn voor de aarde waar we op leven. Bij scheikunde leren leerlingen hoe bepaalde stoffen gemaakt worden, of waar je ze in natuur in de omgeving terugvindt en bij biologie wat deze stoffen doen in ons lichaam. Bij filosofie denken de leerlingen na over de ethische consequenties en afwegingen.
Door duurzaamheid binnen de verschillende vakken vanuit een andere invalshoek te benaderen, zien leerlingen de verwevenheid van kennis en denken ze na over de keuzes die we in de samenleving moeten maken. Het project start deze periode als pilot bij een vwo 3 klas. Filosofie en economie zijn de eerste vakken. Vervolgens zijn er elke periode andere vakken die aanhaken op dit onderwerp.
Uiteindelijk maken ze in periode 4 bij tekenen een eindproduct waarin alle kennis tot leven komt en eindigen ze met een expositie van dit werk.