I still recall the times we were taught about the war,
The teacher lifting up Horatius’ book.
The way we’re told to fight and die,
To throw all we are and all we ever will be out the window
And instead,
Celebrate the lives they took.
De woorden van een bekende dichter, denkt je wellicht? Misschien, als de leerlingen de school hebben verlaten, dat een van hen die status zal bereiken. Het zou zomaar kunnen.
Dit is slechts een klein voorbeeld van de 106 gedichten die vorige week in en rond de loopgraven en herinneringsplekken van Ieper zijn voorgedragen. Woorden in dichtvorm die leerlingen zelf gecomponeerd hebben: hun reflectie op oorlog toen en oorlog nu.
Reizen met leerlingen en het in het veld brengen van onze vakgebieden is een van de meest waardevolle middelen die een school heeft om in te zetten. Het kost wat, in alle opzichten van het woord, om ruim honderd leerlingen in al hun veelzijdigheid en veelkleurigheid buiten het schoolrooster in de bus te krijgen; om binnen een strak examenprogramma buiten de grenzen van het land, het schoolrooster, en comfort zones te treden.
Om leerlingen op de pieken van hun kunnen te zien presteren, in vakoverstijgende voordracht, in presentatie, in creativiteit, in schrijfvaardigheid en academische reflectie. En net zo belangrijk, in respectvol en waardig samenwerken, ontmoeten, overleggen en afstemmen. Het omgaan met elkaar, met docenten en met de lokalen ter plekke. Niet alleen het museum en de sporen van oorlog in het veld zijn van groot belang, maar ook het sociale, in hostel, bus en restaurant, is van grote waarde.
Kortom, on the road zijn als school betekent burgerschaps-educatie in brede zin, sociaal, pedagodisch, vakdidactisch, en vakoverstijgend. Sinds jaar en dag is de vakgroep Engels de hoofdontwikkelaar van dit mooie programma, in samenwerking met Geschiedenis, met een stevige verankering in het PTA qua lesinhoud. Voor het eerst zijn de secties Frans en Duits met een duidelijke opdracht meegereisd, op zoek naar een niche in het Iepers oorlogsprogramma.
Lees hier deel 1, deel 2 en deel 3 van deze reis.
Dank aan alle betrokken collega’s, mentoren, ondersteuners, MT en vakdocenten die het mogelijk hebben gemaakt deze reis te maken, en voor wie geen nacht te kort was en geen dag te lang om onze leerlingen veilig en wel door het oorlogslandschap te loodsen!