Zo ontwikkelde een van de groepen voor de ESA (European Space Agency) een zelfrijdend karretje voor op de maan. Welke materialen gebruik je en hoe bouw je zoiets als het maximaal 25KG mag wegen en 200KG moet kunnen dragen? Als oplossing presenteerden ze een demokarretje dat ze maakten met de 3D printer en dat aan de verschillende eisen zou moeten voldoen.
Een andere groep deed onderzoek voor Wageningen University & Research, met als onderzoeksvraag: Welke concentratie van welke stikstofbron zorgt voor optimale groei van C. Sorokiniana algen? Waarna ze onderzochten welke stikstofbronnen er eigenlijk zijn en welke groeisystemen geschikt zijn voor deze algen.
Ook voor Upzwam werd onderzoek gedaan. Naar hoe paddestoelen kunnen groeien in zeecontainers. Hier ontwikkelden ze onder andere een bedieningspaneel voor. Maar ook deden leerlingen onderzoek naar hoe je de aandacht trekt en vasthoudt van potentiële werknemers op een banenbeurs, en naar het verbeteren van het Samen Vitaal programma van de Omring.
Al deze verschillende opdrachten vroegen om een eigen onderzoek en een programma van eisen. De eindoplossing presenteerden ze gister aan hun opdrachtgever, die allemaal live of via een videoverbinding aanwezig waren.