Wie kan je nou beter iets vertellen over het gymnasium dan onze eigen leerlingen? Juist. Daarom zijn hier Julia en Koen.
Julia deed in eerste instantie havo/vwo en maakte in de tweede klas de stap naar het gymnasium.
“Eigenlijk wilde ik in de brugklas al meteen naar het gymnasium, maar dat werd me toen afgeraden. Toen ik in de brugklas alleen maar hoge cijfers haalde, kon ik vanaf de 2e klas overstappen naar het gymnasium. Wat me opviel was dat de sfeer heel anders was. Dat maakte indruk op me. Ik wilde altijd de hoogste cijfers halen en hier zat ik ineens in de klas met kinderen die dat óok wilde.”
Koen zit nu in de brugklas en koos eigenlijk voor het gymnasium omdat zijn moeder dat ook heeft gedaan.
“Nu kom ik erachter dat het de goede keus was. Mythologie vind ik bijvoorbeeld heel tof. En Grieks en Latijn leren.
Julia:
“Mijn beeld van het gymnasium was dat je best wel veel uit boeken zou moeten leren, maar dat is niet zo. Voor mijn profielwerkstuk maak ik bijvoorbeeld een kaartspel. De kaarten lijken op pokémonkaarten, maar dan met Goden en mythen. Op die manier kan ik ook aan anderen laten zien dat je leert in de praktijk.
Koen:
“We leren niet door woordjes te stampen. De woorden die we leren zitten meteen in een verhaal verwerkt. Meestal lezen we eerst klassikaal een tekst en daarna gaan we in tweetallen aan het werk om de tekst te vertalen.”
Julia:
“Wat ik ook leuk vind is dat hoe meer woorden je kent, hoe meer woorden je tegenkomt in het Nederlands. Dan denk ik ‘hey, dat herken ik!’ Je leert over de geschiedenis van de taal. En dat maakt het weer makkelijker om bijvoorbeeld Frans te leren. Ik merk dat ik bijvoorbeeld een voorsprong heb op kinderen die geen Grieks en Latijn volgen.”
Koen:
“En bij de verhalen die we lezen, lezen we ze niet alleen. Om ze goed te begrijpen spelen we ze ook uit in kleine toneelstukjes. Het zijn hele wisselende lessen. Je leert doordat je iets doet en niet alleen maar uit boeken. We moesten bijvoorbeeld kerstliedjes gaan vertalen. We kregen een Latijnse tekst en door die te vertalen kwamen we erachter welk kerstliedje het was.”
Julia:
“Nu ik in de 5e zit gaan we echt meer de diepte in. Het leek in het begin heel veel, maar doordat we vooral de diepte ingaan van onderwerpen die we al hebben gehad valt het wel mee qua hoeveelheid.”