Leerlingen uit de derde klas technasium konden voor hun nieuwe project kiezen tussen twee opdrachten. Om de opdracht ook echt uit te gaan voeren moesten ze die binnenslepen met een overtuigende pitch. Dit ter voorbereiding op de bovenbouw, waar ze zelf naar bedrijven gaan en hun eigen opdrachten moeten binnenhalen door potentiële opdrachtgevers uit het bedrijfsleven te overtuigen. Ook het vormgeven van je eigen opdracht doen de bovenbouwleerlingen zelf.
Bouwkundig ingenieur voor Heijmans
Een deel van de leerlingen duikt in de rol van bouwkundig ingenieur. Opdrachtgever Heijmans verwacht een herbestemming voor het leegstaande Philips gebouw aan de Holenweg. Daarbij staan woningen centraal staan. Daaromheen is alles mogelijk. De voorwaarden? Duurzaam, aansluitend op de behoeften van de doelgroep en de omgeving, en innovatief natuurlijk. Naast de ambitie van de Gemeente Hoorn om in 2040 klimaatneutraal te zijn is vooral dat laatste belangrijk: wie komt er met unieke ontwerpen en deeloplossingen voor het wonen van de toekomst?
Product: de opdrachtgever vraagt om een ontwerpuitwerking in een 3D ontwerp of maquette, inclusief een presentatie waarin ze hun visie toelichten en hun keuzes verantwoorden.
Ecoloog voor Voedselbos de Haling
Het andere deel van de leerlingen werkt een ontwerp uit voor Voedselbos de Haling. Dit bos produceert eetbare producten op een zelfvoorzienende manier en staat nog redelijk in de kinderschoenen. Nadat het bos een aantal jaar de tijd heeft gehad om te groeien is het nu tijd voor een volgende stap: hoe verrijken we het bos, zodat het meer voedsel oplevert, en/of meer aandacht voor natuur en duurzame landbouw oplevert, en/of meer kansen op onderwijs biedt, en/of meer bezoekers trekt, en/of zichzelf beter in stand houdt als gesloten ecosysteem? Dat is complexer dan een leuk nieuw plantje uitzoeken, zo legde opdrachtgever Anna de Waal uit: hoe houd je rekening met het ecosysteem (met 9 lagen vegetatie!), de vier seizoenen, de financiën, de regelgeving, ‘hufterproof’-heid, de wateropvang- en huishouding, enne… Loslopende honden?
Product: Bij de opdracht krijgen de leerlingen de taak om een onderbouwd en biologisch verantwoord ontwerp te presenteren, bijvoorbeeld in een maquette of een onderzoeksverslag. Hoe meer bovenstaande factoren kunnen worden meegenomen, hoe beter. Daarnaast hoopt de opdrachtgever op de ‘wauw’-factor: het ontwerp bevat één of meerdere ideeën die de opdrachtgever – en bezoeker! – kunnen verrassen en verbazen. Wie zet Voedselbos de Haling het mooist op de kaart?